Indienblogg 2015

 

Dag 12, 2015-03-16

Vi är ute bland risfälten i Kerala och rör oss i maklig takt mellan fiskarhyddor och risbönder som plöjer knädjupt med sina vattenbufflar bland kanalerna. Vi övernattar på rispråmen.

 

Dag 10, 2015-03-14

Besökte världsarvsstaden Kochin, i Kerala, i södra Indien. Staden har varit handelscentrum sedan medeltiden och bär på arv från både engelsmännen, mogulerna, portugiserna, holländarna och inte minst kineserna, som lämnat kvar sina hävstångsfiskenät, som numera är symboler för staden. Eleverna tuffade runt i Rickshaws och kollade på den eklektiska blandningen av arkitektur och avslutade sedan med kryddmarknaden. Till lunch valde vi grillad fisk på gatan utanför fiskmarknaden.

 

 

Dag 8, 2015-03-12

Studiebesök på fiskmarknaden, med den uppsjö olika fisksorter som utgör större delen av maafushis export. Lyxrestauranger i Japan och rektors väntar på tonfisk och snapper, numera ekologiskt fångat på krok, snarare än trålat som tidigare. Hajfenor till Kina är också stoppat. Eleverna var måttligt roade av fisklukten och uppskattade mer fruktmarknaden med färsk mango.

 

Dag 6, 2015-03-10

Fick ett överväldigande mottagande när vi flög in till Malé Villa University och möttes upp med fullt pådrag av folkdräkter, orkester, dans och värdelever, som tog sig an var sin svensk. Diskuterade kvinnors rättigheter med anledning av alla kvinnors dag och överraskades av att det 100 % Sunnimuslimska universitetet var oväntat liberalt, många unga tjejer utan huvudduk och yrkesarbetande självständiga kvinnor. Bjöds på traditionell mat, med fokus på olika former av fisk och kokos

 

 

 

Eleverna är med sina värdar, mycket diskussioner, omväxlande med spontan dhivenidans och hög trummusik. Bjuds på det lokala köket, vilket med tanke på närheten till vattnet är en mängd kryddstarka varianter på färsk och torkad fisk. Besökte även fredagsmoskén från 1600talet, innan vi visades runt i hamnen där de flesta av elevernas föräldrar jobbar. Imorgon ska vi till systerskolan i Maafushi.

 

 

Dag 5, 2015-03-09

Nästa dag guidades vi av universitetselever till Elephanta ön, ett av Bombays världsarv, med vishnutempel från 500 f kr som huggits rakt ur klipporna en timmes båtfärd från Bombay. Solen är obarmhärtig i det 21 miljoner trånga Bombay, en bra bit över trettio, och klättringen till tempelbergstoppen var tuff, men det är väl ett lyxproblem. ;)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dag 4, 2015-03-08

Holifestivalen har dragit igång igen, med sitt myllrande färgkaos, där alla dränker varandra i färg överallt på gatorna. Vi firade tillsammans med barnen i slummen, som var överlyckliga att få färglägga turister, sedan bjöds vi på lite mat, hemlagade Samosas. Det var en utmaning att bli ren igen, det lär ta några dagar till.

Holifestivalen, även känd som färgfestivalen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dag 2, 2015-03-06

Tillsammans med fem ungdomar från volontärorganisationen Reality Gives besökte vi världens största slum, Daravhi, känd från böcker som Shantaram och filmen Slumdog Millionaire. Det var ingen fattigdomssafari, utan vi fick se hur de en miljonerna kastlösa hade organiserat sig i det extremt tätt bebodda området med axelbreda gränder sim gick kors och tvärs. Vi fick se en otrolig uppfinningsrikedom i att överleva, hemindustrier, recycling av plast, metall och elektronik. Visst var det smutsigt, med råttor överallt och öppna kloaker, men samtidigt stor känsla av hopp och samhörighet. Man fick inte ta bilder, de är från dagen före.

 

 

 

 

 

Dag 1, 2015-03-05

Äntligen Indien, kände de flesta efter en lång resa via Istanbul. Att vi landade fem på morgonen betydde inte en förmiddag i hotellsängen, utan att vi åkte till Mumbai university, Asiens största universitet, och träffade våra värdelever. Alla drygt trettio nyvakna svenska studenter försökte piggna till för det hektiska schemat med skolvandring, presentation av Sverige och intensiva debatter om jämställdhet, äktenskap, tuffare och HBTQ frågor. Som ni hör så är vi på fakulteten för social work. Alla indiska studenter är mycket engagerade och gör hälften av utbildningen som volontärpraktik. Vi följde med ut i slummen med deras barfotaskola, doorstep school, och hjälpte till att undervisa engelska till fiskarnas barn, eftersom de annars hamnar på båtarna från 4 års ålder och rensar nät.

 

 

 

Dela:
Kategorier: