Rysslandblogg 2014

av Malin Ahlgren, Camilla Nilsson och Malin Englund Levander, lärare

Följ våra SAM-elever och lärare under resan i Ryssland, perioden 3 - 11 oktober.

 

2014-10-11

Lördagen ägnades för de flesta eleverna åt souvenirshopping, för de ryska eleverna innebar det en extra ledig dag. Vanligtvis  går de i skolan även på lördagar. På eftermiddagen samlades vi på flygplatsen och den ryska samordnaren delade ut diplom till alla elever som deltagit i utbytet. Det blev ett känslosamt avsked och vi på Norra Real ser nu fram emot mars när vi får välkomna de ryska eleverna till Stockholm och visa vår skola och stad.

 
 

2014-10-10

Dagen inleddes på skolan med en presentation av elever i årskurs 11 (sista året) som presenterade skolans aktiviteter och hur deras skolvardag såg ut. Vi fick se filmer som visade deras stora händelse, ett läger som sker en gång på hösten och en gång på våren då alla elever i årskurs 10 och 11 är borta tre dagar för teambuilding och tävlingar såväl inom skolämnen som dans och idrott. En annan film visade en dansuppvisning i traditionell rysk dans.

Efter presentationen gjorde vi utflykter på stan och fick möjlighet att ta det lite lugnt i staden. På eftermiddagen besökte vi Rysslands museum för politisk historia, eftersom eleverna jobbat med övningar kring historiebruk så blev det ett bra tillfälle att diskutera detta i samband med hur utställningarna presenterades.

Kvällen avslutade det officiella schemat för veckan genom en båttur på floden Neva, en vacker avslutning att få se St Petersburgs 1700-talsbyggnader upplysta i kvällsmörkret.

  

 

2014-10-09

”Your team is the heroes of today, we support your team!”
(Citat från rysk elev i samband med fotbollsmatchen)

 

Dags för palatsbesök den här gången vinterpalatset även känt som Ermitaget. Efter fyra dagar späckat program både i skolan och ute i staden så börjar tröttheten märkas av både bland eleverna och oss lärare. På Ermitaget möttes vi av en engagerad guide som fångade vårt intresse för såväl konst som historien om uppbyggnad och återuppbyggnad av Ermitaget.

 

Efter ett par timmar för att på egen hand upptäcka staden mötte vi ett lag som var laddat till tänderna för landskamp i fotboll mot Ryssland, vi blev också medvetna om att samma landskamp sker i Stockholm under kvällen. Det ryska laget hade efter fjolårets förlust valt att toppa laget. Mixade lag är inte vanligt för ryska ungdomar så våra spelare mötte ett lag enbart bestående av killar. Norras lag hejade fram av en stark hejarklack och god coachning från klasskompisar som valde att avstå matchen.

”Magkänsla, instinkt och snabba beslut!”

 

 

2014-10-08

”Jag vet att man inte ska generalisera, men det ryska folket är så otroligt hjärtligt”
(Citat från elev på resan)

 

Dagens aktiviteter inleddes med ett besök vid segermonumentet, ett monument rest till minne av belägringen av Leningrad (St Petersburg) under andra världskriget och de människor som levde i och försvarade staden under de 900 dagar belägringen pågick. Detta var ett mycket starkt ögonblick för de ryska elever som deltog eftersom nästan alla familjer i dagens St Petersburg har en relation till händelserna på 1940-talet då en miljon av stadens då  2,5 miljoner invånare dog. Vi lämnade alla en röd nejlika för att hedra minnet.

 

Ekaterinskipalatset var nästa hållpunkt på dagens program beläget i tsarbyn och palatset  är mer känt som tsarfamiljens sommarpalats. Idag kallas området Puschkin efter den mycket omtalade poeten som levde och gick i skolan i området. Numera är området ett väldigt attraktivt och välbärgat bostadsområde nära den fantastiska parken som omringar sommarpalatset. Palatset har varit sommarresidens för tsarfamiljen sedan 1700-talet. Palatset förstördes till stora delar under andra världskriget och restaureringen påbörjades efter krigsslutet och pågår än idag. Med tanke på hur den kommunistiska regimen hanterade kultuarv och spår från tsarfamiljer så var det inte självklart att palatsets skulle restaureras. Vår guide berättade om en kvinna som spelade en viktig roll i att övertyga Stalin om behovet av att behålla och återskapa palatsets forna glans.

 

 

 

 

2014-10-07

”Det känns som om jag drömmer, jag kan inte tro att jag är i Ryssland!”
(Citat från elev som är med på resan)

Dagen inleddes med gemensamma projekt där en svensk elev och en rysk elev samarbetade kring ett tema. Resultatet presenterades med en kortfattad presentation. Vi fick lära oss mer om ryska författare, traditioner, vetenskapsmän, mat, idrott och musik. På samma sätt fick de ryska eleverna veta mer om Sverige. Elevernas resultat visade likheter, till exempel firandet av Halloween som högtid och skillnader som vi kunde se mellan eleverna var till exempel att de svenska eleverna gärna ägnade delar av sin fritid i naturen och vid datorn medan ryska elever lägger mer fritid på kultur som teater, dans och musik. Sammanfattningsvis kan man säga att likheterna mellan länderna var större än skillnaderna. 

 

 

Efter en snabb lunch på skolan så bar det iväg till Peter & Pauls katedralen där vi fick beskåda St Petersburgs äldsta byggnad ett fort på kaninön. Katedralen var väldigt utsmyckad i guld och vackra barockdetaljer. Därefter fick vi en promenad längs floden Neva i solskenet mot St Petersburgs statliga universitet, stadens äldsta universitet. Där fick samhällsvetare beskåda den ursprungliga skissen av Mendelejvs periodiska system i museet som tillägnats denne vetenskapsman. Guidningen tog sin början en beskrivning av Dimitri Mednelejv uppväxt, uppväxten var tuff för en ensamstående mamma med 17 barn som tog över och moderniserade ett glasbruk i Sibirien. Denna guidning levandegjorde verkligen personer från den ryska historien. Mendelejv blev så småningom en framgångsrik vetenskapsman på universitet där han träffade mängder av vetenskapsmän, författare och konstnärer i sitt hem. Alla fick skriva sin namnteckning på en duk som Mendelejvs fru och döttrar sedan broderade in på duken. Mycket av de vetenskapliga samtalen fördes just i hemmet så att Mendelejvs fru som själv var konstnär kunde delta i samtalen. 

 

För oss lärare avslutades dagen med besök i de olika klubbar som eleverna kan delta i efter skoltid. Vi mötte bland annat en kör som framförde We are the world på, utdrag ur den ryska versionen av Askungen samt dansframträdande och poesiuppläsning.

”Vilken chock att jag blev firad även av de omtänksamma ryssarna!”
(Citat från elev som fyllt år i samband med resan)

 

2014-10-06

Idag träffades vi i skolan på morgonen och dagen inleddes med en guidning runt skolan av de ryska eleverna, därefter deltog vi i olika engelsklektioner och fick lyssna på projektredovisningar från föregående läsår, projekten behandlade bland annat skillnaden mellan amerikansk och brittisk engelska och vilken språkgren som är starkast bland eleverna på Gimnasia no56, hur vi påverkas av ljudet som teknisk utrustning runtomkring oss skapar samt skillnaderna i hur termen entreprenörskap kan kombineras med kristna värderingar.  Med efterföljande diskussion om varifrån informationen hämtats, på vilket sätt Wikipedia kunnat användas. Eleverna var överens om att det är viktigare att använda sina egna källor än att använda material från internet/wikipedia. Intressant att se att det samma frågor som står i fokus.

 

Under dagens busstur fick vi se en mängd olika palats och vackra byggnader från olika delar av St Petersburgs mångkulturella 300-åriga historia. Vi  fick förklarat hur religiösa byggnader förlorat sin status under Sovjettiden och först under sent 1990-tal påbörjades restaurering. Vi hann med ett kort besök i St Petersburgs stora moské innan dagens mässa skulle inledas. För våra elever synliggjordes hur bostadspolitiken är en viktig fråga även för unga i St Petersburg, de tidigare kollektivboenden som inrättats i större våningar under Sovjettiden, ombildas återigen till enfamiljslägenheter med betydligt högre boendekostnader. 

 

En av de mest fascinerande byggnaderna vi fick se var en kyrka till minnet av tsarfamiljen, kyrkan har fått namnet uppståndelsekyrkan. 

Efter ett stopp på konsttorget där ett flertal muséer låg där eleverna gavs möjlighet att fotografera sig tillsammans med en av Rysslands nationalskalder Puschkin i egen hög person.

Tillbaka på skolan så startade elevernas kvällsplaner tillsammans med sina ryska vänner, vi lärare fick delta i högtidlighållandet av Lärarnas dag som inföll igår samtidigt firades Gimnasia No56 sitt 25-årsjubileum.

 

2014-10-05

Tidig morgon träffades vi på Arlanda resan flöt på och så fort vi kom av planet så möttes vi av de ryska familjerna som tog med våra elever till sina hem. St Petersburg visar sig från en gråkall sida, men vi har fått ett hjärtligt välkomnande av våra värdar.

 

2014-10-03

Sista förberedelserna inför resan till St Petersburg
På söndag bär det av till St Petersburg en vecka för 14 elever i åk 2 på samhällsprogrammet och tre av lärarna på Norra Real.  Under hösten har eleverna förberett sig genom att läsa på om St Petersburgs historia och hur det är att leva som ung i St Petersburg idag, med hjälp av Tuula har eleverna också fått lära sig en del ryska fraser. Som en sista förberedelse idag så har vi haft en videokonferens via Skype med eleverna i Ryssland.  Eleverna från Norra Real kommer att bo hemma hos en rysk elevs familj och många av de ryska eleverna hade redan kontaktat de svenska eleverna via Facebook och andra sociala medier. Videokonferensen gav eleverna möjlighet att presentera sig och få en glimt av vem de ska bo hos i nästa vecka.

 

 

Dela: